Malins sista ord i Förvaltningsrätten

Detta är den text som jag skrev inför förhandlingarna i Förvaltningsrätten. Det var detta jag fick läsa upp för domare och nämndemän.
Inte för att det spelade någon roll, de dömer ju inte på känslor. För mig hade det en enorm betydelse. Jag kunde inte bara sitta och titta på då vårt liv passerade revy .Jag var tvungen att göra allt som stod i min makt för att få hem våra barn och jag kunde absolut inte göra för mycket i detta läget. Jag kunde i alla fall gå i från rätten och veta att nu har jag och vi gjort allt vi har kunnat , och nu kunde vi inte göra mer .Det var nu det var upp till rätten att avgöra hur vår framtid skulle se ut .
Här kommer just den text jag läste upp:

VÄRLDENS LYCKLIGASTE FAMILJ


Vi tyckte att vi var världens lyckligaste familj, det var nästan för bra för att vara sant då fick veta att vi väntade tvillingar.
Vi kände oss utvalda och privilligerade, och Ella var världens stoltaste storasyster.

Så kom äntligen våra små underverk , Olle och Alva efter en långdragen och jobbig förlossning som avslutades
med kejsarsnitt 2 dagar senare.
Alla som har barn vet ju vilken lycka det är att första gången få se och höra sina barn , och nu var det verkligen
dubbel lycka.
Det bästa av allt var att dom verkade vara friska , vi hade varit lite oroliga eftersom vi aldrig gjorde något fostervattensprov , var för stor risk för missfall.


Det visade sig från början att dom var väldigt olika . Olle var livlig och lite orolig , ville äta hela tiden och sov bara korta pass .
Alva däremot var lugnet själv, kanske lite för lugn för hon var mest trött och slö och inte så intresserad av att äta.
Personalen på BB fick hjälpa till med att väcka "liv" i henne när hon skulle äta , och då åt hon bara lite förstrött och somnadeofta om mitt i maten.
Det påtalades flera gånger på BB att Alva hade ett stort huvud.

Så fortsatte det även när vi kom hem, och då började även deras kräkningar. Olles kaskadkräkningar och Alvas genomskinliga kräkningar som gulpade ur munnen i mängder,det spelade ingen roll om det så gått en eller flera timmar efter matning.
Jag reagerade och tog upp det med BVC .

Olle blev sjuk bara en vecka efter vi kommit hem och Jörgen fick besöka barnakuten vid två tillfällen.
Vi tyckte det var konstigt att så små barn redan hunnit bli krassliga.

Tiden hemma med tvillingarna gick över förväntan .Vi var så lyckliga och tacksamma för vad vi hade fått.
Vi trodde att det skulle vara mycket "jobbigare" att ha tvillingar , men det var faktiskt lättare än att ha bara en , som när vi fick Ella och det var skönt att vi hade barn sen innan för denna gången kände vi oss mycket lugnare .

Vi började att dela upp tvillingarna mellan oss för att underlätta för alla i familjen och på så sätt fick vi alltid sova och blev aldrig så trötta som vi var med vårt första barn. Vi var förvånade att det gick så bra allting.
Vi levde i ett lyckorus över att allt verkat gå så bra och vi var otroligt stolta föräldrar.

Alva skrek eller grät nästan aldrig hon bara var, och ibland märkte vi inte ens av henne .
Hon sov mycket och när hon var vaken låg hon mest bara och tittade i ens famn.
Hon kunde gråta lite nasalt klagande i bland.

Med Olle var det annorlunda , pigg, glad och sprallig och det gick alltid från 0-100 när han skulle ha mat.

I slutet på november märkte vi en liten skillnad på Alva, hon verkade ha ont vid olika lägesändringar men som blev bättre i upprätt tillstånd , Jörgen hade också sett en svullnad över fontanellen.
Hon åt även lite mindre än tidigare.
Det var då vi sökte läkarvård för att ta reda på om hon var sjuk.

I våra ögon har våra barn varit sjuka och den förtvivlan och oron som vi har känt över våra barn är svår
att beskriva. Att man inte som förälder få vara hos sina små barn för att ge dom kärlek och tröst , och att få
hålla en liten hand och visa att mamma och pappa är här när Alva vaknade efter operation.
Våra hjärtan har slitits ur våra bröst otaliga gånger i denna process.
Vi är fortfarande chockade över hur det kunde bli så här.
Vi söker läkarvård för vårt barn, vi får stå på oss för att få henne undersökt , vi var så tacksamma när vi fick
komma ner till Lund , att äntligen ska hon få hjälp . Och sen slutar det hela med att socialtjänsten kommer och
tar våra älskade barn i från oss . Hur kan det gå till så här ?

Vi lever för våra barn, sätter alltid dom främst . Vi var en hel och lycklig familj innan detta vansinnet började.
En familj där våld aldrig har existerat .
Det är så långt i från oss som det bara går , det finns inte i vår värld.
I vår värld hjälps vi åt och stöttar varandra om det nån gång känns tufft , i vår värld slår eller skakar man inte sina barn för att man är trött och inte har fått sova , som socialtjänsten antyder.
I vår värld har man spärrar .
Och i vår värld behandlar man sina barn med kärlek och respekt.

Hur ska vi kunna leva ett lyckligt och meningsfullt liv utan våra barn ?
Vår familj har slitits i stycken efter detta , och den som fått ta mest skada är lilla Ella snart 4 år.
Det är hon som blir drabbad mest av att inte få vara med sina föräldrar, sova i sin säng, leka med sina kompisar, gå på sitt dagis. Inget är normalt längre för hennes del , och hon mår inte bra för hon förstår mer än vi tror.
Hon saknar sina älskade småsyskon. Och hur gör man som föräldrar när man hör sin dotter gråta i förtvivlan kväll efter kväll,  att hon vill hem och att hon saknar sin mamma och pappa. Är inte detta barnmisshandel om något ?
Vi har ett digert arbete att hjälpa henne att bygga upp trygghet och tillit igen.

Våra barn hör hemma hos oss , sin mamma och pappa som älskar dom över allt annat.
Det finns inga andra människor i hela världen som kan ge dom allt dom behöver för att växa och bli hela och trygga individer.
Detta är ett fruktansvärt slöseri med människors liv och öde , och våra barn måste få växa upp i den familj som dom tillhör.

Jag och Jörgen är starka psykiskt , vi orkar detta helvete just för att vi är oskyldiga.
Vi har känt varandra i 10 år , vi vet allt om varandra har aldrig haft några hemligheter.
Vi litar på varandra till fullo.
Ingen av oss är kapabla till att kunna utföra en sådan fruktansvärd handling som vi står misstänkta för.
Inte i något tillstånd !
Någon som är skyldig har förhoppningsvis ett samvete , och det samvetet kommer alltid i kapp förr eller senare.
Vi står här i dag , raka i ryggen och håller huvudet högt , för vi vet att vi har ett rent samvete , vi är oskyldiga.

Vi är övertygade om att det finns andra förklaringar till Alvas och Olles skador, för det måste det göra .
Vi hoppas att vi lever i ett rättssamhälle och att rättvisan kommer att segra
Låt våra barn bli rättvist behandlade, låt dom få komma hem och få ett bra och värdigt liv, låt dom få växa
upp med sina föräldrar och syskon och kunna bli just dom människorna som dom förtjänar att bli.
Det är samhället skyldiga dem. För det är VI och bara VI som kan ge dom ett bra och värdigt liv.

Blod är alltid tjockare än vatten !

Kommentarer
Postat av: Martina

Gråter. En mammas kärlek ska inte behövas förklaras såhär..

Fan ta de skyldiga!

2011-07-07 @ 23:13:36
Postat av: Anna

Så fint skrivet, jag beundrar er att ni orkade andas.. Barnen är det bästa man har, vi ska skydda våra barn. Jag kan riktigt känna er förtvivlan och maktlöshet att inte få lov att finnas där för barnen när dom var sjuka. Jag har svårt att förstå att sådant verkligen kan hända, det är som en dålig film, en B-rysare. Och lilla Ella, det kommer att ta mycket lång tid innan hon är trygg igen, kommer hon någonsin att bli det? Det finns ingen ursäkt som kan läka era sår, detta är skandal. Såg er och såg socialens intervju, det finns inga ord.. Hur ska ni kunna lita på sjukvården igen? Det finns väl dokumenterat i barnens journaler, hur kommer man över detta hemska svek? Önskar er all lycka i världen, ni förtjänar bara det allra bästa, tusen kramar.

2011-07-07 @ 23:18:41
Postat av: jennie

Så fint! är så stolt för er skull att ni kämpat och grejat som ni gjort! ni e så duktiga! tur att ni segra till slut och blev en familj igen!

Kramar <3

2011-07-08 @ 13:41:20
Postat av: Göran Pettersson

hej jag känner igen mig det du har skrivit om för jag har en dotter på snart 2 år sen hon föddes 2009 har man bråkat med soc och kommit till förvaltningsrätten och vann där man då överklagade soc beslutet men dom la ner det så skönt nu man slipper dom - jag hoppas det bästa för er skull att det ska gå vägen

2011-07-08 @ 15:42:56
Postat av: Mamman

Så har jag då fått till mej att nämndemän får inte vara nämndemän under rätte gångar om de har för stor kunskap...

Min kunskap är för stor.



Jag besitter lagkunskap. Jag besitter kunskap kring barn - och tjänsteuppdrag. Det trodde jag var bra!

Varför utbildas politiker 4 år i taget - med dyra skattemedel för att sedan anses kunna för mycket - blir obekväma - och sedan ombedas avgå...eller enligt ursäkt till inre kretsen att förändring skett med anledning av pension eller för att styret förändrades - ?

Håller de argumenten om vi ser till nämnders sammansättningar?

Jag blev ombedd arbeta i nämnde arbete kring istället ex kärnkraft eller vatten och plan...jo det är dagens sanning - den finns på print -

Jag förstår numera att mina kunskaper är obekväma - för de är bevis bara -

Dock - oargumenterbara - för de är korrekta - de har hänt och de sker - och lagen - säger något helt annat!

Vem vågar då stå upp och säga "Stopp"

är det obekvämt - avsätts vederbörande illa kvickt

eller? Har fler samma erfarenhet?



Varför vill inte samhället ta emot - bra kunskap - goda hjärtan - för att genom elaka händelser - ställa rätt frågor - för att med gott mod börja förändra - ser vi som råkat illa ut - att det sker förändring och någon agerar - kan vi klara att överleva våra minnen!



Lever vi på vilket århundrade?

Politiker som sitter i nämnder under rätte gångar ska spegla samhället löd informationen - förstod jag eller hörde jag rätt - eller hur att tolka detta?

Menar de då att samhället i Sverige inte får ha kunskap???Eller ens anses ha kunskap?

Menar de då att den högst betalda advokaten - den som talar bäst - har ordets förmåga och kan få nämndens outbildade politiker att tro på det som sägs - rätt eller fel - med bakgrund eller erfarenhet eller inte - blir den som fattar beslut per magkänsla för familjers hela liv!?!?

Är det möjligt!?!?

Läs mer - alla som ser detta vansinne - som denna arma familj tvingats utstå - hur ska ni någonsin våga söka vård igen?!?

Jag har inte ord - det enda jag känner så starkt är att - jag är inte ensam - ni är inte ensamma - många går igenom just nu - idag - ert helvete - det måste bara stoppas!

All värme alla tankar till er - från oss! Alla i omgivningen som lyckades hjälpa våra barn - vi kämpar för alla idag - som är utom det stöd vi hade - och har -

genom nätterna - läser vi - förstår mer - hur galet systemet är - vem som bestämmer - och får lov att fatta beslut - hur korrupt socialnämnd och tjänst är - över riket!



Ja kunskapens skrämmande pussel blir mer och mer brett - det känns som en historia av Erin Brockowich stil - vi närmar oss kärnan -

vi är tystas i rädslan att förlora våra barn -



Mamman



Mamman

2011-07-10 @ 16:12:45
Postat av: Alexandra

Jag tycker att det är rätt svårt att göra en bra design till sin blogg - hur har du burit dig åt? Du har ju en jättefin blogg!

2012-03-19 @ 01:04:35
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0