Det kan hända vem som helst

Hej alla som läser !

Det var ett tag sedan nu som jag skrev här. Jag ska hinna med några inlägg nu på semestern då det börjar närma sig slutet på vår tragiska historia. Med slutet menar jag att socialen inte längre var en del av vårt liv, då vi fick hem barnen. De hängde sig kvar , men vi hade ingen personlig kontakt med just mottagningsenheten och de / den människa/människor som skadat oss psykiskt för lång tid framöver.

Efter TV 4 Hallands reportage så började mycket riktigt media höra av sig.
Aftonbladet och Expressen ringde samma dag.
Som ni vet blev det ett reportage i Aftonbladet, då de kändes mest seriösa. Vi har varit väldigt noga med att kräva att få läsa artiklarna innan publicering, samt att vi försäkrade oss om att vi fick godkänna allt innan det gick ut i tryck. Aftonbladet var mycket förstående för vår situation och var noga med att skydda Ella. Vi valde att inte ha med henne på några bilder då Ella ALDRIG har haft med detta att göra. Det är som jag har sagt tidigare , ett fullständigt övergrepp och kränkning på ett litet barn .Vi kommer nu att göra allt som står i vår makt för att se till att rättvisa skipas och då främst för Ella.

En dag får våra barn höra om denna fruktansvärda historia som kunde ha äventyrat deras framtid, och självklart så sätter detta spår i dem på ett eller annat vis. Detta har ju hänt och det kommer säkerligen att forma och påverka hur de  kommer att bli i framtiden. Då vill vi att våra barn ska kunna säga att : Mamma och Pappa gjorde allt de kunde för oss .
Våra barn ska veta att vi kämpade för dem , kämpade för att de skulle få komma hem, för upprättelse, för rättvisa, och för deras framtid.

Hallandsposten gjorde även de ett reportage av en mycket duktig reporter. De var också extremt noga med att skydda Ella och reportern var mycket lyhörd då det gällde vår berättelse.
Hans reportage är mycket omfattande då han har gått in på i princip hela händelseförloppet men även beskrivit läkarnas roll, socialens agerande, och domaren i Förvaltningsrätten.
Han beskrev vad SBS är för något och även vad LVU står för.

Ni som inte har tillgång till Hallandsposten kan gå in på deras hemsida och läsa i e-tidningen från måndagen d. 18/7 och tisdagen d. 19/7 . Det finns 2 reportage.

Jag och flera andra har lagt ut krokar till Mama och Vi föräldrar.
Radio Halland har hört av sig, likaså Sveriges radio studio 1.
Tidningen Allas ska göra ett reportage.

Detta är så bra och extremt viktigt att det kommer ut till allmänheten.
Jag vet i dag , då jag har fått kontakt med så många människor som är drabbade av socialtjänsten och är oskyldigt anklagade för diverse saker, i vårt land Sverige !!!
Jag vet vilken fruktansvärd myndighet det är och hur sjukt systemet är.
Jag vet hur lätt det är att få sina barn omhändertagna, det räcker med en misstanke, en oro från deras sida , och de har rätt att hämta dina barn.........du kan inte göra något åt det........
Det räcker med att en granne, bekant eller någon annan ringer till soc och gör en anmälan då denne person har hört en förälder ryta till, tagit i barnets arm, barnet kanske har slängt ur sig en mening utan någon som helst innebörd, så som barn gör. Det räcker .
Jag vet det nu efter alla tragiska historier jag fått höra från människor som fått sina liv förstörda av socialtjänsten.
I ett fall blev en pojke omhändertagen bla pga att de ansåg att han var vanvårdad då han hade ett hål i sin tand och att socialen ansåg att han var för smal.

Vi vet hur de fungerar och vilka metoder de använder sig utav , ni skulle inte tro mig......
Vi vet även varför vissa kommuner har fler LVU än andra, jag säger bara fy fan !!!!
Jag kommer att skriva om detta senare, men nu vill vi först gå vidare och få något gransknings program att ta upp detta, rensa upp i skiten !!!!

Vi kan inte ha det så här i Sverige 2011 , människor i vårt land ska inte behöva gå och vara rädda för en myndighet. I dag är det helt vanliga Svenssons utan anmärkningar som drabbas, just för att det räcker med en oro från socialens sida för att omhänderta barn. En obefogad oro, ett missförstånd från den där grannen, en hämd från någon annan .
Det räcker som sagt för att ens liv aldrig blir det samma igen.


Vi kommer att kämpa för en förändring, vi och många med oss som blivit oskyldigt drabbade. Vi kommer att göra allt vi kan för att inte fler ska behöva gå igenom vårt helvete. Det får inte vara så här !!!
Vårt gamla land Sverige , som stod för välfärd och mänsklighet är för längesedan borta. Detta hade inte hänt i andra länder i Europa och Sverige har mycket dåligt rykte då det gäller hantering av barn i vårt land, Sverige är ett land som ideligen bryter mot FNs-barnkonvention och de mänskliga rättigheterna.

Detta är verkligheten och det värsta är nog att den accepteras .
Den accepteras av ledande politiker både på riks och lokal nivå. Det accepteras att socialsekreterare beter sig som svin mot människor, använder sig av fruktansvärda utpressnings metoder som borde vara olagliga , det accepteras för det är ytterst sällan det är någon chef som granskar och ifrågasätter deras agerande . En socialsekretrerare kan sitta på sitt tjänsterum och hota folk i telefon , var kränkande, elak, förnedrande mm. Detta finns det aldrig några bevis för , då ord står mot ord. Alltså kan du aldrig göra något åt deras bemötande och agerande. Det enda som fungerar är att spela in alla samtal med dem , och då är det rätt stor chans att de aldrig uttalar sig på samma vis.

Jag tror ändå att det finns en del godhjärtade socionomer där ute, nyutbildade som verkligen brinner för att hjälpa barn i nöd , som har en vänlig attityd och som inte i första hand vill splittra familjer.
Att splittra en familj är alltid sista utvägen , men allför många socialsekreterare använder sig av det som den första åtgärden.
Vissa socialsekreterare sätter i system att omhänderta så många barn som det går.
Dessa godhjärtade socionomer blir nog ganska överkörda utav dessa gamla rävar som styr och ställer på en förvaltning. Antingen så får man rätta in sig i ledet eller så får man sluta . Många gör nog det förstnämnda, och vips så har vi den där fruktansvärda attityden som så ofta genomsyrar en socialförvaltning och enskild tjänsteman.

En attityd som sedan chefer i alla led accepterar , då det inte går att erkänna att man begått fel inom socialförvaltningen.

Jag och Jörgen gick ut i Hallnadsposten och krävde en offentlig ursäkt av Socialförvaltningen , samt ett erkännande att de gjort fel.
Sigbritt Arwidsson som är chef för barn/ungdom, förstod inte varför vi var tvungna att dra in media i detta ?
Det kunde väl vi lösa vid sidan av  tyckte hon . Frågan om en eventuell ursäkt skall inte diskuteras i media tyckte hon . Hon var rädd att det skulle förstöra den kontakt som de nu etablerat med oss .
En kontakt som de aldrig tagit upp om det inte varit för media.

Det hon har missat här är att vi VILL ha en offentlig ursäkt, samt att vi INTE VILL  ha någon kontakt med socialtjänsten överhuvudtaget.
Man vill inte ha någon kontakt med den frivilligt, för en kontakt med dem kan leda till att de letar problem , hittar något litet och vänder och vrider så har vi skapat ett tillräckligt stort problem för att omhänderta ens barn.

Jag är ledsen, bestört, chockad, förfärad och i bland stum av skräck för hur det går till i vår kommun, vårt land.
Man tror inte det är sant .
Men det ÄR sant !!!

Så mycket tragedier, så många barn som i dag, just nu sitter i jourhem, familjehem och fosterhem.....utan någon anledning och pga av de jag nyss nämnde , en obefogad oro.

Dessa barn kommer att växa upp utan sina biologiska föräldrar, i fosterhem både bra och dåliga.
Vissa av dessa barnen hade haft det mycket bättre hemma än i fosterhem, då vi i dag blivit varse om att  i en del fosterhem råder det rena misären, misshandel, övergrepp mm.

Jag gråter för alla dessa barn, som blivit berövade sina föräldrar och chansen till en trygg och kärleksfull uppväxt där de hör hemma.

Missförstå mig inte , de jag skriver om här är alla de familjer som blivit oskyldigt anklagade och där det aldrig har funnits några problem . Förutom de som socialen har skapat genom manipulering , lögner , förvridning av sanningen samt att de undanhåller dig dina rättigheter.

Jag/vi kommer att kämpa för en förändring , för att hjälpa alla andra där ute som kan bli drabbade.

Det kan hända dig , ja med facit i hand vem som helst.
Kunde det hända oss ......ja ni förtstår själva ......

Ha en fortsatt bra sommar,

snart kommer det en  fortsättning på vår historia.

Många kramar,

Malin och Jörgen och våra treunderverk.






Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag är så glad att det slutat väl för er, men det är säkert som du säger många oskyldigt drabbade där ute. Min svägerska ska börja ta emot fosterbarn hos sig, och det finns nog ingen bättre människa för det ändamålet. Känns bra att veta att det FINNS bra fosterhem, hoppas att dom flesta tillhör den kategorin.



Vi har också varit i lite kontakt med soc. Det var vår SSK på BVC som "slog larm" om att min, vid den tiden enda son, kanske for illa. Anledningen var att hon aldrig hade sett en så utmattad mamma.. Jag blev förstås arg och ledsen och tyckte inte att man kunde grunda en anmälan på en sån sak! Men i efterhand är jag tacksam ändå. För vi blev väldigt väl bemötta och fick all hjälp vi behövde och mer därtill. Vi hade det ganska kämpigt de första 10 månaderna och hade faktiskt bett just denna SSK om hjälp länge utan att egentligen bli tagna på allvar. Men tack vare detta så fick vi komma till en dagverksamhet och prata, leka och träffa andra med diverse olika problem. Vår kontakt på soc var kanon och väldigt tydlig med att det är i SISTA hand som man splittrar familjen, efter att man har provat ALLT annat. Hon gjorde hembesök, och vi träffade henne på dagliga verksamheten en gång, därefter skrevs vårt "Fall" snabbt ner. Det är nog himla olika hur det går till, och allt handlar ju om vilka människor man har att göra med. Personlig lämplighet borde verkligen vara viktigaste kriteriet när man anställer folk på sådana myndigheter. Då hade nog inte folk behövt gå igenom det ni har gjort! Men iom att detta blivit uppmärksammat nu, så hoppas vi på bättring!

2011-07-21 @ 10:53:21
Postat av: Lina

Det är så hemskt allting... Finns inte ord för det er familj varit med om.

Jag har nu tipsat "Uppdrag granskning" o hoppas verkligen att dom kan ställa socialen mot väggen! Hade varit väldigt intressant!



2011-07-21 @ 18:59:56
Postat av: Sara

Hey!

Måste först säga att du skriver väldigt bra och intressant! Har följt din blogg sedan start och tycker det är fruktansvärt att sånt här händer i Sverige 2011. Precis som du säger så blir det lätt att det är de gamla rävarna på arbetsplatserna som styr, och de som kommer nya dras lätt in i ledet, rädda för att göra motstånd.. Jag själv håller på att läsa till socionom nu. Nu känner jag mig sjukt förbannad över alla nya socionomer som inte vågar stå upp! Jag hoppas att jag, om jag hamnar på en arbetsplats där gamla rutiner fortfarande styr, klarar av att säga emot tantjävlarna! Tycker att det är bland det viktigaste som finns, att regler följs på ett korrekt vis, så att inte barn och deras familjer far illa i onödan! Glad för att ni fått tillbaka era barn! Önskar er all lycka!

2011-07-21 @ 19:31:52
Postat av: Zarah

Hej, skulle du vilja lägga ut en länk till reportaget om er från hallandsposten?

2011-07-21 @ 20:04:26
Postat av: Lotta

Jag blev alldeles matt när jag läste S.A's svar i tidningen om att "hade vi inte gjort något så hade media kritiserat oss för det". Jag trodde att det här handlade om barnen och inte om vad media skulle tycka. Skrämmande! Skrämmande att en person med sådan hög befattning uttrycker sig så i pressen. Herregud!

Det hade varit intressant att fortsätta följa upp det här, i media, i HP, och få den där ursäkten offentlig, få svar från personen i fråga... som egentligen vid det här laget borde namnges... Aftonbladet skrev bra, men det var för lite, för kort. Det ska blåsas upp rejält det här, skrivas om, nystas i och rivas i. Sanningen ska fram och ursäkten ska levereras, offentligt.

Jag fortsätter läsa och förfäras och sprida det vidare! Kram på er

2011-07-21 @ 22:33:55
URL: http://lottasworld.blogg.se/
Postat av: Mona

HELT UNDERBART att läsa allt! Har inte läst på några veckor!!! Tack Gud för att det finns någon rättvisa, som ni har kämpat! Massor med kramar från mig.

Man vet vad ens barn betyder för en, vi förlorade vår dotter i mars i halva graviditeten...en sån kärlek man kan känna för sina barn (har en dotter på 2 år)

All lycka vill jag önska er!

2011-07-25 @ 21:04:11
Postat av: Loppan

Hej,

Det är fullständeigt horribelt, oförståligt och fruktansvärt det som händ dig och din familj. Alla resurser som gått åt till detta. Tänk allt som det kunde använts till där det behövts.

Visste inte att det var er familj det berörde när jag först fick kännedom om historien och blev mer eller mindre perflex när jag insåg att det är någon som jag vet vem det är genom uppväxt på Vallås och genom musiken, Maxwell och brasset. Då blir det konstigt nog ännu hemskare och det är hemskt nog ändå.



Jag tror dig när du inledningsvis skriver att man klarar allt för sina barn, men undrar så hur ni har det nu. Nu när allt blivit bra så att säga. Får ni någon profitionell hjälp att bearbeta det ni tvingats genomlida. Hur går det med Ella? Är hon ok?

Ta hand om er och era treunderverk

//Mamma till tvåunderverk





2011-08-03 @ 02:07:19
Postat av: P

LVU är ofta sista utvägen så socialförvaltningen måste ha varit väldigt oroliga. De sätter in familjebehandlarna först så ja, som sagt. De måste varit väldigt oroliga.

Du kan INTE sitta och säga att alla barn som är placerade är där obefogat. Det är så fel av dig att sitta och säga så! Och på vilket sätt mår ni bättre av att socialförvaltningen ger er en OFFENTLIG ursäkt? En ursäkt som ursäkt, eller det gäller kanske inte för er?

2011-08-03 @ 21:11:32
Postat av: Martin

Hej Malin med familj!



Jag fick höra om er historia idag som först... pinsamt dålig på att uppdatera mig på vad som händer i omvärlden för tillfället.

Er fantastiska blogg har hur som helst nu hållit mig vaken hela natten eftersom jag inte kunde sluta läsa förrän jag läst precis ALLT! och kan bara säga som de allra flesta här som kommenterar: HORRIBEL behandling från socialtjänsten!!! Jag kommer tipsa alla jag känner och samtliga medier som ni ber om hjälp att kontakta! Det är sällan jag engagerar mig i nyheter känslomässigt men så som jag har gråtit i natt till er berättelse var längesedan jag gjorde!



Många varma hälsningar

Martin - Pappa till två.

2011-08-20 @ 02:42:54
Postat av: Martin

Hej igen,



Jag vill även säga en sak till "P":

Nu har jag läst hela bloggen och jag föreslår att du gör det samma. Eller är det jag som har missat något? Jag kan inte hitta någonstans där Malin skriver att ALLA barn skulle vara obefogat placerade??? Hon skriver tvärtom om och om igen i denna blogg att socialen SKA agera vid misstanke. De behöver bara inte bete sig som svin eller begå direkta tjänstefel bara för att de misstänker något och sedan vägrar se andra förklaringar. ALLA har rätt till ett mänskligt och rättvist bemötande av soc - skyldig som oskyldig!



Vidare tycker jag verkligen att soc kan gå ut med en offentlig ursäkt. Man vet ju att felbehandlingar sker då och då vilket gör mig väldigt rädd för att överhuvud taget leva. En offentlig ursäkt tycker jag skulle hedra och stärka socialens rykte och ge mig som medmänniska ett hopp om förbättring! Sedan att familjen inte skulle fått kontakt med soc chefer om det inte vore för media är en annan sak...



//Martin

Pappa till två

2011-08-20 @ 03:01:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0