Äntligen börjar det hända något !

http://svtplay.se/v/2520588/efter_mark_och_dals_ed_-_fler_barnarenden_granskas

ÄNTLIGEN !!!

Det är ett tag sedan som jag skrev här, och en hel del har hänt.
Som jag tidigare har berättat så har jag kontakt med Eva fostermamman från Marks kommun ärendet, och Uppdrag Granskning.
Denna kvinna har kämpat i 2 år för förändring och för att det måste uppmärksammas på högre nivå, vad som sker inom socialtjänst/förvaltning i Sverige. Nu börjar äntligen högre makter att vakna .
Länken ovan är ett inslag från Västnytt d. 2/9 , där inspektör Mikael Thörn på Socialstyrelsen berättar om brister i kompetens från socialförvaltningar, och att de nu ska göra en omfattande granskning av socialförvaltningar i olika kommuner då man nu upptäckt brister i utredningar och i att följa krav i lagstiftningen.
De kommer nu att granska hela nämnder , och fler kommuner kommer att granskas under hösten.
Mikael Thörn säger också att det i bland kan liknas vid ett lotteri  om man får hjälp eller inte beroende i vilken kommun man är bosatt i . Åter igen så handlar det om enskilda handläggare, men såklart även organisationen

Socialstyrelsen skall nu granska vårt fall som ett enskilt fall , och det kan innebära att det blir en tillsyn på socialförvaltningen i Halmstad.

Jag har även skrivit ett mejl tillbaka till Maria Larsson som jag kommer publicera.
Helt klart är i alla fall att något håller på att hända.
Allt engagemang, all gråt och förtvivlan, all tid och frustration kommer kanske att löna sig så småningom.
Något bra måste det komma ur denna tragedi, det måste finnas en mening med allt som hänt.

Vi har en del kvar att göra innan vi kan släppa detta för vår del .
Det har uppdagats en del saker , som jag inte kan eller vill skriva om än , men det kommer inte ta slut här .

Halmstads kommun tar inte ansvar för vad de har utsatt vår familj för.
Man vill inte kännas vid detta, och det verkar som om de tror att det kommer rinna ut i sanden, att det snart är överstökat.
Jag har försökt att få till ett möte med kommunchef Fredrik Geijer, men han är inte intresserad av att träffa oss och höra vad vi har att säga. Det ligger inte på hans bord, utan vi får vända oss till Hans-Jörgen Walhed socialchefen ,om vi har synpunkter.
Nu är det ju så att vi har synpunkter på personal inom socialtjänsten , och tycker faktiskt att det är konstigt att inte Fredrik Geijer anser sig vara ansvarig för det, då han är högsta chef med det yttersta anvaret inom förvaltningen. Hans-Jörgen Walhed har dessutom godkänt vår utredning då han satt med i nämnden då vi fick vårt beslut, en utredning som innehöll rena lögner och inte var objektiv, så vårt förtroende för honom är väl inte så stort.

Vi kommer att fortsätta att använda oss av media för att få dessa makthavare i Halmstad att förhoppningsvis reagera.
Vi kommer inte att nöja oss med detta, de har inte ens försökt att gå oss tillmötes, ingen pratar, det är bara tyst , tyst från deras sida. Inte ens för våra barn kan de stiga ner från sina höga hästar och visa ödmjukhet genom att be i alla fall dem om ursäkt.
Vi är oerhört besvikna på Halmstad kommun, som så överjävligt har sänkt oss, en oskyldig barnfamilj på alla sätt.

Hur kan man behandla sina kommuninvånare så , att fortfarande sparka på oss som ligger , att fortfarande hävda att våra barn befann sig i livsfara , då de kom in till sjukhus, att de fanns en risk att våra barn skulle kunna vara döda nästa gång vi sökte läkarvård......(Sigbritt Arwidsons ord i telefon)
Att hävda så fruktansvärda saker 8 månader efter att Alva blev sjuk, när det finns en annan förklaring till Alvas "skador" , när det uppdagats hur det kunnat gå till , och man har hela bilden klar framför sig.
Att fortfarande sitta och påstå och häva ur sig detta , som om vi vore i stånd att ha i hjäl våra barn....är magstarkt !!!!!!!!!!!!!!!
Ja , faktiskt på gränsen till förtal.

Det är fruktansvärt att det sitter en chef på barn/ungdom som har ett sådant sätt , att bara försvara och skylla i från sig i ett läge där VI HAR FÅTT RÄTT !!!!!!!!
Att inte än i dag kunna erkänna att de har gjort fel .....
Här kan man verkligen prata om brist i kompetens som Mikael Thörn på Socialstyrelsen pratar om.


Som sagt vi kommer att kämpa vidare, och ta en dag i taget.
Jag har perioder då jag engagerar mig väldigt mycket , då jag nästan tar slut på all min kraft, men bara nästan för då tar jag en paus och ägnar inte en sekund åt detta .Samlar ny kraft för att åter några veckor senare orka fightas igen. Det är så jag orkar , för jag måste orka för vår skull, vår framtids skull , men åter igen för våra barns skull.

Ha det så gott alla, tills vi möts igen,

Kramar

Malin


Kommentarer
Postat av: christel

Bara kämpa Malin..Ni kommer nog så småningom att få den ursäkten. Den sitter väl långt inne..Jag kan inte ens föreställa mig hur jag själv reagerat,eftersom jag är så envis..Men ge er ALDRIG..Kram på er

2011-09-03 @ 23:02:40
Postat av: Martina

ÄNTLIGEN!! Jag skickar all kraft jag någonsin kan till Er Malin! En förändring kommer ske- och det kommer vara er förtjänst. Fruktansvärd "betalning" för det- men förhoppningsvis räddar detta någon familj som inte klarat av att kämpa så som ni gjort.

Tack för att ni finns!



Kram

2011-09-03 @ 23:10:05
Postat av: Mia

Jag är full av beundran över att ni orkar fortsätta kämpa för upprättelse, det enda rätta!!! Men glöm inte att ta hand om varandra på vägen...KRAM!

2011-09-03 @ 23:33:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0