Socialstyrelsen skall granska !

Hej alla läsare !

Nu är det alldelses för längesedan som jag skrev i bloggen. Jag har den senaste tiden lagt all min tid och kraft på barnen naturligtvis, men även på vår fortsatta kamp om förändring och upprättelse. Det är oerhört tidsödande och väldigt jobbigt stundtals, men så viktigt för framtiden.

Det är nu klart att Socialstyrelsen kommer att granska vårt fall , men även alla barnutredningar som gjorts från mars-september i år. Detta är ett enormt framsteg och vi hoppas verkligen på att det kommer att hända något nu.

Som jag skrivit tidigare så har jag haft regelbunden kontakt med Eva fostermamman i Mark ärendet (Uppdrag Granskning) sedan i juli.
Denna kvinna har kämpat i 2 år för att få till förändringar inom socialtjänstlagarna bla.
Eva har ett antal konkreta lagförslagsändringar då det gäller hantering av ärende, brister i utredningar, enskild handläggares ansvar mm. Kommer att berätta mer om detta senare.
Eva är inbjuden till Riksdagen och socialutskottet för att lägga fram och diskutera just dessa punkter .
Med sig till Stockholm tar hon mig som är en biologisk familj, 2 fosterfamiljer,en jurist, en domare, ordförande i Samhällets styvbarn och en socionom.
Vi kommer den 25 oktober åka upp till Stockholm för att träffa ledande politiker och få chans att lägga fram det vi vill få till stånd en förändring på.

Min uppgift blir att lägga fram och prata om att det inte finns expertis i Sverige ang Shaken Baby Syndrome, och hur ovilliga svenska läkare är att ta till sig nya rön och forskning som kommer från ledande forskarexperter utomland, och då vårt expertvittne Waney Squire från Storbritannien.

Detta är så stort och så enormt spännande, vem hade kunnat ana detta då jag först började på min blogg ?

Det känns ändå som om det är en mening med allt detta elände och tragedi, det finns väl en anledning till att detta drabbade just oss.

Jag står kvar vid mitt ord då vi var mitt inne i svartaste mörker, att jag en dag skulle få kämpa för upprättelse, förändring och att göra allt som stod i min makt för att skipa rättvisa.
Även rättvisa för andra människor, då det händer att det då och då ringer människor till oss som blivit drabbade som vi. Att då kunna hjälpa och berätta hur vi gjorde, att ge dem kontakter till rätt människor är helt underbart .

Just nu sitter jag långt in på nätterna och går igenom alla journalanteckningar och akter från socialtjänsten, då vi skall skicka in vårt yttrande till Socialstyrelsen innan de börjar sin granskning.

Jag håller även på att skriva vad jag ska ha med mig till Riksdagen , hur allt ska läggas upp och vad jag ska framföra.

Vår historia kommer jag att skriva färdig, för den är ju faktiskt inte färdigskriven än.
Det får komma då detta är över , och när det är det då kommer vi att kunna gå vidare i vårt liv .

Vi har vårt hus ute till försäljning, men det går trögt . Mer om det kan ni titta på inslaget från i kväll på TV4 Hallands nyheter där vi är med. http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_halland?title=misstanken_forstorde_deras_liv&videoid=2079638


Vi har även varit med i Hallandsposten i dag, ett stort reportage om oss och vad som hänt och vad som komma skall. Tyvärr går det inte att länka HP reportage , men det går att läsa tidningen som e-tidning på Hallandsposten.se .

Den 3 november kommer vi att vara med i tidningen Allas, håll utkik.

Uppdrag Granskning och P3 granskar kommer även de att göra något program som handlar om just Shaken baby syndrom och bristande läkarexpertis i Sverige.

Jag tror att jag kan lova att det inte kommer att dröja lika länge tills nästa inlägg i min blogg.

Ha det så gott alla tills nästa gång,

Kramar Malin

Kommentarer
Postat av: Lotta

Äntligen händer det något! Och vad fantastiskt att du ska till Sthlm och föra fram dina åsikter. BRA! Lycka till. Kram Lotta

2011-10-14 @ 21:52:27
URL: http://lottasworld.blogg.se/
Postat av: Siv Lundin

Sedan i somras har jag följt din historia i H-P. I förra veckan hittade jag din blogg, och har nu läst igenom det mesta. Det din familj har varit utsatta för, är ett fruktansvärt maktmissbruk! Nu håller jag tummarna för att du och Eva från Mark får ett givande samtal med de politiker ni ska träffa Stockholm idag. Jag stöttar er, hämtar styrka från er och är övertygad om att ni kommer att göra skillnad genom er uthållighet, ert mod och er klokhet!

Absolut VEM SOM HELST, kan drabbas av den mardröm din familj genomlevt. I många fall handlar det om handläggare som är olämpliga för sitt yrke, men som utnyttjar sin maktposition.

www.socialstyrelsen.se finns statistik från 1999 - 2010. Skriv ”insatser barn och unga” i sökrutan, så kan man hitta och ladda hem rapporter år för år och se hur antalet placeringar historiskt fördelar sig på olika kommuner, olika åldrar på barnen, olika vårdinsatser.

När man ser statistiken historiskt och geografiskt sammanställd för de senaste tolv åren, framgår det tydligt att trenden är en snabbt ökande omfattning av barn och unga som blir föremål för samhällets insatser. Om jag tolkat siffrorna rätt, har ca 50.000 barn varit föremål för utredning under de senaste tolv åren. Lägg till det en grupp anhöriga runt barnet, så kan vi bara föreställa oss omfattningen av detta ”inbördeskrig”. Det handlar om hur samhället ser på familjen och på föräldraskapet. Frågan är hur vi föräldrar ser på detta?

1999 var det så här:

6.000 barn och unga påbörjade insatser enligt SoL och/eller LVU.

13.500 barn och unga hade heldygnsinsatser den 1/11 1999.

17.500 barn och unga hade placering med heldygnsinsats enligt SoL/LVU vid något tillfälle under året.

200 barn per år 2003-2009 var omedelbart omhändertagna enligt LVU.

2010 ser det ut så här:

10.500 barn och unga påbörjade heldygnsinsatser enligt SoL och/eller LVU.

17.200 barn och unga hade heldygnsinsatser den 1/11 2010.

24.900 barn och unga hade placering med heldygnsinsats enligt SoL/LVU vid något tillfälle under året.

300 barn och unga var omedelbart omhändertagna enligt LVU.



Kan förklaringen till det ökande antalet omedelbara omhändertaganden ligga i att ändringen i socialtjänstlagen 2003 slagit igenom i socionomutbildningen? På rädsla hos personal inom skola/dagis för att inte följa lagen?

”14 kap.

1 §

2

Var och en som får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden

behöver ingripa till ett barns skydd bör anmäla detta till nämnden.

Myndigheter vars verksamhet berör barn och ungdom samt andra myndigheter

inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet,

socialtjänsten och kriminalvården är skyldiga att genast anmäla

till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om något som kan

innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd. Detta gäller

även dem som är anställda hos sådana myndigheter.”

Här kan du läsa tillägget i sin helhet: http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20030407.PDF



2011-10-25 @ 10:53:40
Postat av: Terese

hej såg ert fall i Allas visst jag är inte så himla gammal ännu *(18 år i december) men när jag läste om ert fall och vad som hänt blev jag jätte upprörd.. tycker det är bra att ni har tillbaka era små söta ungar igen :) och hoppas dom mår bra.

2011-11-04 @ 18:45:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0